Ana içeriğe atla

Paragraf Soruları Nasıl Çözülür?

Paragraf sorularını nasıl  çözebiliriz ?

Mevcut sistem  içinde üst aşamaya geçme sınavlarının hemen hepsinde adayın okuduğunu anlama yeteneğini ölçmek amacıyla sorulan uzun uzun yazılara paragraf denmektedir. 

Öncelikle paragraf sorularıyla ilgili önyargılarımızdan sıyrılarak başlayalım.

Paragraf soruları sıkıcı değildir, onu sıkıcı hale getiren sensin ya da senin soruya yaklaşımındır.
Soru yazmak nasıl bir yazma donanımı gerektirirse o soruyu çözmek de bir okuma donanımı gerektirir. Bu donanım, öyle bir çırpıda kolayca edinilecek türden değildir. Zaman ve emek isteyen bir süreçtir.

Bu kadar uzun yazıyı kim okuyacak, bu soruyu kim çözecek, ben bunları hak edecek ne yaptım, Allah canımı alsa da kurtulsam, mantığı ile soruya yaklaşan biri soru çözemez. Evet, paragraf  sorularını nasıl  çözeceğini bilmeyenler için çok sıkıcıdır.

Unutma soru ne kadar uzunsa çözmek o kadar kolaydır. Çünkü çok konuşan birinin ağzından laf almak da kolaydır.

Paragraf sorularına, soru kalıbını okuyarak başlanması gerektiğini soru çözen herkes bilir çünkü ne aradığını bilmeden bulmak da mümkün değildir.

Sorunun bizden ne istediğini anladıktan sonra parçayı okumaya başlayabiliriz.

Kural I : 
   Unutmayın ki "İyi bir okuyucu düşünerek okur." Gözlerinizin okuduğu, beyninizin başka düşüncelerle uğraştığı bir okuma  sadece vakit kaybıdır. Anlayarak okumanın ilk adımı konuyu doğru tespit etmektir. Bunun için de şu anahtar sorunun kılavuzluğunda okuyacağız: Yazar, neyin hakkında söz söylüyor, bize neyi anlatıyor? Bu soruların yanıtlarını da okuduğumuz yazının bütününü düşünerek bulmaya çalışacağız. 
 
   İkinci olarak, ilk cümleyi anlamadan ikinci ya da üçüncü cümleye geçmeyeceğiz. 
Özellikle soyut konulardan söz eden parçalarda bu kural çok önemlidir. Anlamadığın, kafanda herhangi bir çağrışım oluşturmayan cümleye geri dönmek vakit kaybı değildir. Aksine anlamadan şıklara geçtiğinde parçaya dönmek zorunda kalır ve daha çok vakit kaybedersin. 

Kural II 
      Cümlede anlatılan fikri barındıran anahtar kelimeleri bul ve sadece o kelimenin altını çiz.

Altınını çizeceğin bu kelimeler parçaya geri dönmek zorunda kaldığında parçanın tamamını okumadan gerekli hatırlatmayı sağlayacak nitelikte olmalıdır. Bunu aşağıdaki  parçada gösterelim:

Batılı edebiyatçılar, uzun zamandan beri hem kendi mitolojik tarihlerini hem de bizim mitolojimizi alıp işleyerek, modernize ederek güncel hikâyelere dönüştürüp bunlardan kalın kalın romanlar yapıyorlar. Türk çocuklarına ve gençlerine de onları okutuyorlar. Hâlbuki Türk mitolojisi daha zengindir henüz tam olarak işlenmemiş; modern roman, hikâye, tiyatro kurgusuna dönüştürülmemiş, filmi yapılmamış ham bir kaynak olarak durmaktadır.  

Parçada siyah puntoyla gösterilen yerler parçanın fikir yükünü taşıyan anahtar kelimelerdir. Sadece bu kelimeleri okuyarak  şıklarda cevap bulunabilir.

Unutma: Parçanın tamamının değil, sadece anahtar kelimelerinin altını çizdik.
 
Kural III: 
     Paragraf soruları yapılırken üç şık doldurma, bir şık çeldirici, bir şık cevap  olarak hazırlanır. 
Hep duyduğumuz ''iki şık arasında kaldım'' ifadesinin sebebi budur.
Paragrafta  iki tane doğru şık vardır, evet yanlış okumadın iki doğru şık vardır.
Çeldirici şık parçada doğru bilgiler barındırıken cevap şıkkı daha doğru bilgiler barındıran şıktır. Unutmayın en genel yargıyı taşıyan şık genellikle cevap şıkkıdır. Cevap şıkkının çeldirici şıktan artı bir yönü olmak zorundadır.

Örnek soruda birlikte inceleyelim:

İmparatorluk ve emperyalizm denen unsurları Osmanlı dünyasında görmeyiz. Osmanlı tarihini okuyan herkes bilir ki Osmanlılar fethettikleri yeri otomatik olarak vatanın bir parçası sayarlardı. Eflak, Boğdan, Kuzey Afrika gibi bazı yerler sistemi tam olarak sindiremediği için ayrı
tutulmuştur. Onlarla ilişkileri biraz daha zayıf bağlarladır.Ama Anadolu ve Rumeli’de kontrol ettikleri her yer, diğerinden farksız olarak bir vatan parçasıdır. İnsanları, grupları birbirinden ayrı tutma uygulaması görülmemiştir. Yani
Batı’daki koloni imparatorluklarda görülen benzer bir yapı Osmanlı dünyasında yoktur.

Bu parçada asıl vurgulanmak istenen aşağıdakilerden hangisidir?

A) Osmanlıların, fethettiği kimi yerlerde bilinçli olarak farklı politikalar izlemesi, sonraki dönemlerde sıkıntılara yol açmıştır.
(Doldurma şık)

B) Fethedilen yerlere İslam medeniyetinin her ögesini taşımak Osmanlıların temel felsefesi olmuştur.
(Doldurma şık)

C) Osmanlı, fethettiği yerlerde sömürgeci bir politika izlemekten uzak durmuş, bazı eyaletler hariç, oraları ülkenin parçası olarak görmüşler.
(Cevap şıkkı)

D) Osmanlı, emperyalizm akımına kapılmadan hoşgörü politikasıyla fethettiği yerlerde güçlü medeniyetler kurmuştur.
(Çeldirici şık)

E) Sınırlarının genişliğinden dolayı Osmanlı, merkezî değil federatif bir yapıyı benimsemiştir.
( Doldurma şık)

Cevapla çeldirici şık arasında bazı bölgelerin ayrı tutulması ifadesine yer verilmiş olduğu dikkatinizi çekmiştir.


Kural IV:
  Paragraf soruları çözerken kendi kendinizle konuşun. Dikkati uzun süre toplu tutmak için bu çok önemlidir. 

Özellikle sınav sırasında üst üste çözülen sorularda dikkat uzun süre toplu tutulamaz. Sınav sırasında gözlerin parçayı okuduğu fakat beynin başka bir şey düşündüğü oluyorsa dikkat dağılmıştır. Dikkati toplamak için dili devreye almak, parçadaki cümlenin ana düşüncesini kendinize anlatmanız gerekir. Burada dilin kültür taşıyıcısı  olduğu anlatılmış gibi .

Kural V: 
     Sınav esnasında soruların cevaplarını optiğe işaretlerken, sayfadaki soru biter işaretleme yapılır metodu  kullanılmalıdır. Dikkatin her sayfada yenilenmesini sağlar.

Kural VI: Paragrafı okurken kişisel fikrini katma. Soru parçaya göre diye soruyor, sana göre değil. Parçayı oku ve ne istiyorsa onu işaretle.


Sınava hazırlanan her adayın günde en az 20 soru çözmesi paragraf netlerinin artmasını sağlar. Sınav yaklaştıkça sayı arttırılmalıdır.

Unutmayın: Soru çözerken mutlaka süre tutun. 

Unutmayın: Her soru kalıbının bir çözme yöntemi vardır. Çözme yöntemlerini kendiniz oluşturabilirsiniz ya da konu anlatım kitaplarından faydalanabilirsiniz.


Diğer konular için tıklayın.

YAZIM YANLIŞLARI (KURALLARI)

    YAZIM KURALLARI (YANLIŞLARI) Aşağıdakilerden hangisinde yazım yanlışına yer verilmiştir? ÇÖZÜM:   Tek bir soru kalıbıyla yüzlerce maddeden oluşan, kurallar silsilesi sorulmaktadır. Sözcüklerin büyük ,küçük yazılması;birleşik ya da ayrı yazılması ;ses olayları gibi pek çok şey yazım yanlışı vardır/yoktur ,soru kalıbları ile sorulur. *Ses Bilgisiyle İlgili Yazım Yanlışları: 1.Ünlünün düşürülmesi gereken yerde düşürülmemesi yazım yanlışıdır . (İki heceli sözcüklerde ve birleşik fiillerde  aranır.) Şe hiri iyi bilen biriyle gezmeyi fi kir edecek kadar akıllıydı.                                    O gece ka rın ı çok ağrımış ,ağrısı hafifleyince haline şü kür eder.                       ...

Nesne Yüklem İlişkisi

  NESNE YÜKLEM İLİŞKİSİ BAKIMINDAN                                   CÜMLELER Aşağıdakilerin hangisinde eylem nesne-yüklem ilişkisi bakımından diğerlerinden farklıdır?   Bu soru kalıbını çözmek için önce nesnenin ne olduğunu bilmek gerekir. Nesne nedir?:    * Nesne yapılan işten etkilenen herhangi bir şeydir. * Yükleme sorulan " Ne, Neyi, Kimi" sorularına cevap veren ögelerdir. Kısa yol: * Fiilin başına " ONU " getirildiğinde fiil anlamlı olursa nesne alabilir demektir. (Onu) satmış. (Anlamlı, nesne almış.) Kitaplığındaki bazı kitapları yok pahasına satmıştı.  (  Neyi satmış?) Kitaplığındaki bazı kitapları (işten etkilenen) UNUTMA: Nesne, sadece cansız varlık değildir; insan da işten etkilenen olduğunda nesne olarak isimlendirilir.   * Kim ve kimi soruları insanı buldurmak için söylenir. Yalının sahibini hastaneye kaldırıldılar.  Kimi hastan...

Yazım Yanlışları Uygulama

    1.    İkide bir çocukca sorular sorması canımızı sıkmışdı. 2.   Burağ’ın fikirini savunan bir kaç kişi kalmıştı.  3.    1943'de İstanbul da   doğmuş fakat fikirleri anadoludan beslenmiştir. 4.    Seni gördümmü annemin konuk severliğini hatırlıyorum. 5.   Paris’de büyükelçilik yapmış,kötülük nedir de bilmiyen biriydi. 6.   Bende göğüsümü üşüttüm dün gece . 7.   Toprakda binlerce organizma yaşarki toprakda verim sağlanır. 8.   Sabahtan beri omuzum ağrıyor kimse bana yardımetmiyor. 9.   insanın bilinç altını dolduran bir takım olaylar olur. 10.     Hiç birimiz Zeynebi görmedikte görmekde istemedik.   Aşağıdaki cümlelerdeki   yazım yanlışlarını bulalım. 1.     Türkler, müslümanlığı 10. yüzyılda kabuletti.   2.     Bu bitkiye iç Anadolu’da klavuzlar yardımıyla ulaşa bildik.   3.    Odaya  Güneş girmiyorsa  ora...

Noktalama İşaretleri

    NOKTALAMA SORULARI NASIL ÇÖZÜLÜR? Özellikle, çok sorulan paragraf tipi soruları çözerken dikkat edilmesi gereken üç temel kural vardır. I.KURAL:   Nokta, soru işareti, ünlemden sonra mutlaka büyük harfle başlar. Beni gerçekten gördü mü (    ) yalan mı söylüyor(    ) bilmiyorum( ) (?) (?) şıkkı cevap olmaz. Soru anlamı taşımış olmasına rağmen, boşluğa soru işareti gelmez. Küçük harf geliyorsa virgül atılarak cümleye devam edilir. II:KURAL: Virgül, noktalı virgül den sonra- özel isim yoksa -mutlaka küçük harfle başlar. Sülalade akıllı (   ) işten anlayan (   ) mantıklı düşünen tek kişiydi. Hacı Kalfa (  ) kendini çok iyi yetiştirmişti (   ) birçok önemli eser vermiş bir bilim adamıdır III:KURAL: İki nokta, üç noktadan sonra duruma göre bazen büyük, bazen de küçük başlar. * İki noktadan sonra açıklama yapılıyorsa büyük, sıralama yapılıyorsa küçük başlar. Sanatçıdan beklenen şudur: Halka gereken kültürel mirası v...

Sınava Nasıl Çalışmalıyım?

      Her gün aynı saatte çalış. İnsanlar için en verimli çalışma saatleri ,sabah  8 ile 12 arası olduğu bilinir. Bu zaman diliminde zihin daha aktiftir.  Kişisel farklılıklar ve çevre etkisi ya da ev düzenine bağlı olarak bu saatler değişebilir. Önemli olan her gün aynı saatte çalışabilmektir.Az da olsa devamlı yapılan çalışma başarı getirir.  Çalışmayı tam bir alışkanlık haline getirmek için sabretmek gerekir.     Küçük yaşta ilim öğrenmek için evinden ayrılan bir öğrenci kendini yetersiz hissetmiş ve eve dönmek için yola koyulmuş. Yolda sıcaktan korunmak için bir mağaraya sığınmış. Mağaranın tavanından damlayan suyun taşı oyduğunu fark etmiş. Benim kafam taştan da sert değil ya demiş ve medreseye dönmüş. Dönemin önemli âlimlerinden biri olmayı başarmış. Unutma ki taşı delen suyun sertliği değil, devamlılığıdır . Çalışmayı zincir olarak düşün, her günün bir halka olduğunu ve kopmaması gerektiğini bil . Başlayan bir alışkanlığa, ...

Fiilimsiler (Eylemsiler)

Aşağıdakilerden hangisinde fiilimsiye / eylemsiye yer verilmiştir? Bu soru kalıbında ilk olarak fiilimsi nedir, nasıl bulunur, sorularına cevap bulmak gerekir. FİİLİMSİ NEDİR?: *Fiile benzeyen fakat fiil olmayan  (isim,sıfat ya da zarf olan) sözcüklerdir. *Görünüşü fiil benzediği için pek çok  öğrenci fiilimsileri, fiil sanır.       Üşümek      (isim)    Üşüye n      (sıfat)    Üşüterek    (zarf)  Örnekteki sözcükler fiil gibi görünse de fiil  değil fiilimsiler. FİİLİMSİ NASIL BULUNUR? I.KURAL:  Kökü ya da gövdesi fiil olan  sözcükler fiilimsi olabileceği için ilk  şart kökü fiil olan sözcükler  seçilmesidir. Halasının oğlunun diğer çocuklardan  farklı  yönleri vardı. Yukardaki cümlede   fiil köküne sahip  sözcük yok, tüm kökler isim kökü  olduğuna göre   fiilimsi de yok. II.KURAL: Fiilin aldığı e...

SÖZCÜKTE YAPI (KÖK BİLGİSİ)

       KÖK VE KÖKÜN TÜRÜ                                              Aşağıdakilerden hangisinin kökü, sözcük türü bakımından diğerlerinden farklıdır? Bu kalıpta iki bilgi sorgulanmaktadır :                       1 .Sözcüğün kökü nasıl bulunur?   2. Kökün türü nasıl belirlenir? Soruya sözcüğün kökünü belirlemekle başlayalım.   A.KöK NASIL BULUNUR? I.AŞAMA:   Sözcüğün anlamlı en küçük parçası bulunur. ilgisizlik -anlamlı en küçük parça – il               Anlatım anlamlı en küçük parça – an   Peki ama bu kökler doğru mu?? II.AŞAMA : Bulunan kökle sözcüğün son hali arasında anlam ilişkisi olup olmadığına bakılır.  Anlam ilişkisi varsa kök doğru bulunmuştur, anlam ilişkisi yoksa kök yanlış bu...

CÜMLENİN ÖGELERİ

      Ögeler  Nasıl Ayrılır? *Her cümle bir iş ya da bir durumu anlatır. *Cümledeki iş ya da durum yüklem  dir. *Cümlede söz edilen işi yapan,   özne   dir. *Cümlede söz edilen işten etkilenen nesne   dir. *Cümlede işin mekanı dolaylı tümleç (yer tamlayıcısı)  dır. *Cümlede işin nasıl, ne zaman, ne kadar olduğunu anlatan zarf tümleci   dir. ÖGE AYIRT EDERKEN NELERE DİKKAT EDİLİR? I. Cümlede ilk yüklem bulunur. *Yüklem doğru bulunmazsa diğer ögeler doğru bulunamaz. *Diğer tüm ögeler yükleme sorulan sorulara, verilen cevaplarla bulunur. II. Yüklemden sonra özne ,özneden sonra diğer ögeler bulunur. (Böyle sıralanmasının sebebi özne ve belirtisiz nesnenin aynı sorulara cevap vermesidir.Ne ve Kim sorularına verilen ilk cevap özneyi ,   İkinci cevap belirtisiz nesneyi buldurur.) Çocuklar, evde uçurtma yapıyor. Yapıyor (Yüklem) Yapan kim ? Çocuklar   (özne) Ne yapıyor?   Uçurtma   (Belirtisiz Nesne) III...

Şiirde Kafiye ve Redif

    Şiirde Kafiye (Uyak) ve Redif Redif nedir,nasıl bulunur?: *Satır sonlarındaki sözcükler ekine köküne ayrılır. *Yapılan ayrımda yazılışları ve  görevleri  aynı olan eklere redif denilir.  *Ek halinde ve sözcük halinde olmak üzere iki grupta incelenir. Ek Halinde Redif: Ağaçlar hu çeker iniler t aş lar Bülbül, gözlerinden akıtır y aş lar   “ lar ” çoğul ekleri aynı görevde olduğundan    rediftir.  - aş  sesleri iki ses benzerliğine dayandığından tam uyaktır.  Söz ola kese sa vaş ı       Söz ola kestire b aş ı Söz ola ağulu  aş ı Bal ile yağ ede bir söz     -ı harfi üç dizede de belirtme hal eki görevinde kullanıldığı için redif tir.    Sözcük Halinde Redif: *Satır sonunda tekrarlanan aynı anlamda kelimelerin oluşturduğu ses benzerliğine de sözcük halinde redif denilir.     Garibim namıma Kerem  diyorlar Aslı’mı el almış harem  diyorlar Ha...

SES BİLGİSİ

       Ses Bilgisi (Olayları) Kökle ekin ya da ekle ekin birleşmesi sırasında meydana gelen olaylara ses bilgisi denilir.  Ses bilgisi sorularını çözebilmek için sözcükte yapı bilmek gereklidir. Sözcüğün ilk hali bilinirse meydana gelen ses olayı da anlaşılır. Sözcüğün kökü ve köke gelen ekler ayırt edilir. Besliyordu    sözcüğünün ilk hali   besi-le-yor-du    sözcükte ünlü düşmesi ve ünlü daralması vardır. Anlattığı    sözcüğünün ilk hali    anla-t-dık-ı    sözcükte ünsüz sertleşmesi ve ünsüz değişimi vardır. 1.Aşağıdakilerden hangisinin  büyük ünlü uyumuna uymama nedeni diğerlerinden farklıdır? *   Büyük Ünlü Uyumu Nedir?      Büyük ünlü uyumu kalın ünlülerden sonra kalın,ince ünlülerden sonra ince ünlünün gelmesidir.     -a,-ı,-u,-o      Kalın ünlüler       -e,-i,-ü,-ö      İnce ünlüler   Büyük d...