Ana içeriğe atla

Anlama Dayalı Anlatım Bozukluğu


Anlatım bozukluklarının anlama dayalı olan kısmı bağlaşıklık olarak da sorulabilmektedir.

Anlatım bozukluklarının nedenleri nelerdir?

Gereksiz Sözcük Kullanımı

*Cümleden çıkarıldığında anlamda ve anlatımda hiçbir değişiklik yapmayan sözcük cümlede gereksiz kullanılmıştır.

Tatilde çocuklarla birlikte kaldığı için mutlu oldu.

Tatilde çocuklarla kaldığı için mutlu oldu.


Sözcüğün cümleden çıkarılması cümlenin anlamında hiçbir değişiklik yapmamaktadır.


Hangi Sözcükler Gereksizdir?

*Cümlede birlikte kullanılan eşanlamlı sözcüklerden biri gereksizdir.


Sağlık ve sıhhat insanın en büyük hazinesidir. 


Neşeli, şen birine benzeyen bu adamı daha önce hiç görmemiştim.


Burada edindiğim deneyim ve tecrübenin yaşamıma neler katacağını tahmin edemezdim.


*Sözcük ve sözcüğün anlamının aynı cümlede kullanılması gereksizdir.  


Bu çiçekleri gelin sizinle görerek izleyelim.


Kardeşinin ne istediğini sessizce kulağıma fısıldadı.


Havaya yükselen balona heyecanla ve tutkuyla bakıyordu.


Çabucak yanında getirdiği ekmekleri çıkarıver.


Kışlık kar lastiği olmayan araçların trafikten men edilmesi gerekiyor.


*Ek ve ekin anlamının aynı cümlede kullanılması gereksizdir.


Bu yıl mahsülün az olmasının nedeni kışın karın az yağmasındandır.

Eğer bu hafta biletler kalmamışsa kime ne anlatabiliriz?

Mektup arkadaşımla uzun yıllar karşılıklı mektuplaştık. 

Sınıftaki mevcut öğrenci sayısı tiyatro oyunu için yeterliydi.


*Yardımcı eylemin gereksiz kullanılması.


Yardımcı eylemin yerine -len, -lan yapım eki getirilebilyorsa yardımcı eylem gereksiz kullanılmıştır.

Şimdi beğeni toplayan şarkımızı çalıyoruz.

Şimdi beğenilen şarkımızı çalıyoruz.


Bu yaz gününde hasta oldu.    

Bu yaz gününde hastalandı.


Sözcüğü Yanlış Yerde Kullanmak

*Sözcüğün durduğu yer, türünü ve anlamını da belirler.

*Cümledeki sözcüklerin hatalı sıralaması anlam bozukluğuna neden olabilir:


*Salgın döneminde daha fazla ellerimizi yıkıyoruz.

Salgın döneminde ellerimizi daha fazla yıkıyoruz.


*Sanatçı konserde bestelediği şarkıları söyledi.  

Sanatçı bestelediği şarkıları konserde söyledi.  


*5 katlı ev eşyası üreten fabrikada korkutan yangın! 

Ev eşyası üreten 5 katlı fabrikada korkutan yangın!


*Tamirci, on dakikada havuzun suyunu boşaltan dinamoyu tamir etti.

Tamirci, havuzun suyunu boşaltan dinamoyu on dakikada tamir etti. 


Anlam Belirsizliği Anlatımı Bozar

*Cümleden çıkarılan iki farklı anlam, anlatımı bozar.

*Anlam belirsizliği üç farklı şekilde ortaya çıkar.

I.Zamir eksikliği anlatımı bozar:

Kardeşine her şeyi  anlattım.

Gazetedeki yazılarını zevkle takip ediyoruz.

İyelik eki, kaynaştırma ve hal eki bir arada kullanılan sözcüklerde zamir eksikliği bulunur.(-ını, -ına)
Bu ekleri alan sözcüklerin başına senin ve onun zamiri getirilir.

II.Karşılaştırma hataları anlatımı bozar:

Cümlede kıyaslama yapılırken sözcüklerin yanlış kullanılması veya eksik olması anlam karmaşasına neden olabilir: 

Kitap okumayı kardeşinden çok seviyor.

III.Noktalama hataları anlatımı bozar:

Virgül ve noktalı virgülün hatalı kullanımı ya da kullanılmaması  cümlenin anlamını değiştirebilir.


*Genellikle adlaşmış sıfatın olduğu yerde aranır.


Şair dedesinin hatıralarından faydalanmıştır.

Şair, dedesinin hatıralarından faydalanmıştır.


Çelişen sözcükler:

*Cümlede kesinlik ve ihtimalin bir arada bulunması anlatımı bozar.

* Şüphesiz-muhtemelen, yaklaşık-tam, kesinlikle-olmalı gibi anlamca çelişen sözcükler bir arada kullanılmamalıdır:


Bu konuda kesinlikle onun da söyleyebileceği bir şeyler olmalı.


Şüphesiz bu habere çok sevinmiş olmalı.


Aşağı katta epey biraz daha işimiz kaldı.


Yanlış sözcük seçimi anlatımı bozar

Sözcükleri yanlış anlamda kullanmak olarak da geçer. Anlamca benzer bazı sözcüklerin karıştırılması anlatım bozukluğuna neden olur.  

Şans-risk, neden olmak-sağlamak, dokumak-örmek, has-özgün, kapsamak-kaplamak, karşın- karşı gibi sözcük grupları verilebilir. 

Bu ameliyatta az da olsa ölüm şansı vardır.

 ("Şans"yerine "risk" kullanılmalıdır.)  

Yöneticilerin resim çekme merakı işlerin aksamasına neden oldu.

( Fotoğraf çekme merakı.)

Aileler,  çocukların yapması gereken her türlü işi üstlenerek çocuğun kişisel gelişimini engeller; başkalarına bağımlı bireyler olmalarını sağlarlar.

(Neden olurlar)

Yaptığı hata nedeniyle arkadaşının yarış dışı kalmasını sağlamıştı.

Deyim ve Atasözlerinin hatalı kullanımı

Deyim ve atasözleri kalıplaşmış sözcük gruplarıdır. Bunların sözcüklerini benzerleri ile değiştirmek veya bunları yanlış anlamda kullanmak anlatım bozukluğuna neden olur: 


*Erkan diliyle kuş tutsa bile bu iş olmaz.

*Erkan ağzıyla kuş tutsa bile bu iş olmaz.


*Ayşe'nin deveyi pire yapan tavrı herkesi yormuştu.

*Askeri kanatın hükümete gönderdiği bildirdi, el sallamak anlamına geliyordu. 

*Askeri kanatın hükümete gönderdiği bildirdi, parmak sallamak anlamına geliyordu. 

*Eşim işyerinde üstlerinin gözüne batarak kısa zamanda terfi aldı. 

("Göze batmak" olumsuz anlam taşır. Doğrusu "göze girmek" olmalıdır.)


Mantık hataları:

Mantık hataları genellikle cümlede sözcüklerin önem sıralamasından kaynaklanan hatalardır.

*Bebekler bu dönemde yürümeyi ve ayakta durmayı öğrenirler. 

(Yürüme, ayakta durmadan sonra öğrenilir.)

*Yoğun kar yağışı nedeniyle ölümlü kazalar ve hatta yaralanmalar meydana geldi. 

(Ölüm, yaralanmadan daha ciddi bir durumdur.)


Diğer konular için tıklayın.

YAZIM YANLIŞLARI (KURALLARI)

    YAZIM KURALLARI (YANLIŞLARI) Aşağıdakilerden hangisinde yazım yanlışına yer verilmiştir? ÇÖZÜM:   Tek bir soru kalıbıyla yüzlerce maddeden oluşan, kurallar silsilesi sorulmaktadır. Sözcüklerin büyük ,küçük yazılması;birleşik ya da ayrı yazılması ;ses olayları gibi pek çok şey yazım yanlışı vardır/yoktur ,soru kalıbları ile sorulur. *Ses Bilgisiyle İlgili Yazım Yanlışları: 1.Ünlünün düşürülmesi gereken yerde düşürülmemesi yazım yanlışıdır . (İki heceli sözcüklerde ve birleşik fiillerde  aranır.) Şe hiri iyi bilen biriyle gezmeyi fi kir edecek kadar akıllıydı.                                    O gece ka rın ı çok ağrımış ,ağrısı hafifleyince haline şü kür eder.                       ...

Nesne Yüklem İlişkisi

  NESNE YÜKLEM İLİŞKİSİ BAKIMINDAN                                   CÜMLELER Aşağıdakilerin hangisinde eylem nesne-yüklem ilişkisi bakımından diğerlerinden farklıdır?   Bu soru kalıbını çözmek için önce nesnenin ne olduğunu bilmek gerekir. Nesne nedir?:    * Nesne yapılan işten etkilenen herhangi bir şeydir. * Yükleme sorulan " Ne, Neyi, Kimi" sorularına cevap veren ögelerdir. Kısa yol: * Fiilin başına " ONU " getirildiğinde fiil anlamlı olursa nesne alabilir demektir. (Onu) satmış. (Anlamlı, nesne almış.) Kitaplığındaki bazı kitapları yok pahasına satmıştı.  (  Neyi satmış?) Kitaplığındaki bazı kitapları (işten etkilenen) UNUTMA: Nesne, sadece cansız varlık değildir; insan da işten etkilenen olduğunda nesne olarak isimlendirilir.   * Kim ve kimi soruları insanı buldurmak için söylenir. Yalının sahibini hastaneye kaldırıldılar.  Kimi hastan...

Yazım Yanlışları Uygulama

    1.    İkide bir çocukca sorular sorması canımızı sıkmışdı. 2.   Burağ’ın fikirini savunan bir kaç kişi kalmıştı.  3.    1943'de İstanbul da   doğmuş fakat fikirleri anadoludan beslenmiştir. 4.    Seni gördümmü annemin konuk severliğini hatırlıyorum. 5.   Paris’de büyükelçilik yapmış,kötülük nedir de bilmiyen biriydi. 6.   Bende göğüsümü üşüttüm dün gece . 7.   Toprakda binlerce organizma yaşarki toprakda verim sağlanır. 8.   Sabahtan beri omuzum ağrıyor kimse bana yardımetmiyor. 9.   insanın bilinç altını dolduran bir takım olaylar olur. 10.     Hiç birimiz Zeynebi görmedikte görmekde istemedik.   Aşağıdaki cümlelerdeki   yazım yanlışlarını bulalım. 1.     Türkler, müslümanlığı 10. yüzyılda kabuletti.   2.     Bu bitkiye iç Anadolu’da klavuzlar yardımıyla ulaşa bildik.   3.    Odaya  Güneş girmiyorsa  ora...

Noktalama İşaretleri

    NOKTALAMA SORULARI NASIL ÇÖZÜLÜR? Özellikle, çok sorulan paragraf tipi soruları çözerken dikkat edilmesi gereken üç temel kural vardır. I.KURAL:   Nokta, soru işareti, ünlemden sonra mutlaka büyük harfle başlar. Beni gerçekten gördü mü (    ) yalan mı söylüyor(    ) bilmiyorum( ) (?) (?) şıkkı cevap olmaz. Soru anlamı taşımış olmasına rağmen, boşluğa soru işareti gelmez. Küçük harf geliyorsa virgül atılarak cümleye devam edilir. II:KURAL: Virgül, noktalı virgül den sonra- özel isim yoksa -mutlaka küçük harfle başlar. Sülalade akıllı (   ) işten anlayan (   ) mantıklı düşünen tek kişiydi. Hacı Kalfa (  ) kendini çok iyi yetiştirmişti (   ) birçok önemli eser vermiş bir bilim adamıdır III:KURAL: İki nokta, üç noktadan sonra duruma göre bazen büyük, bazen de küçük başlar. * İki noktadan sonra açıklama yapılıyorsa büyük, sıralama yapılıyorsa küçük başlar. Sanatçıdan beklenen şudur: Halka gereken kültürel mirası v...

Sınava Nasıl Çalışmalıyım?

      Her gün aynı saatte çalış. İnsanlar için en verimli çalışma saatleri ,sabah  8 ile 12 arası olduğu bilinir. Bu zaman diliminde zihin daha aktiftir.  Kişisel farklılıklar ve çevre etkisi ya da ev düzenine bağlı olarak bu saatler değişebilir. Önemli olan her gün aynı saatte çalışabilmektir.Az da olsa devamlı yapılan çalışma başarı getirir.  Çalışmayı tam bir alışkanlık haline getirmek için sabretmek gerekir.     Küçük yaşta ilim öğrenmek için evinden ayrılan bir öğrenci kendini yetersiz hissetmiş ve eve dönmek için yola koyulmuş. Yolda sıcaktan korunmak için bir mağaraya sığınmış. Mağaranın tavanından damlayan suyun taşı oyduğunu fark etmiş. Benim kafam taştan da sert değil ya demiş ve medreseye dönmüş. Dönemin önemli âlimlerinden biri olmayı başarmış. Unutma ki taşı delen suyun sertliği değil, devamlılığıdır . Çalışmayı zincir olarak düşün, her günün bir halka olduğunu ve kopmaması gerektiğini bil . Başlayan bir alışkanlığa, ...

Fiilimsiler (Eylemsiler)

Aşağıdakilerden hangisinde fiilimsiye / eylemsiye yer verilmiştir? Bu soru kalıbında ilk olarak fiilimsi nedir, nasıl bulunur, sorularına cevap bulmak gerekir. FİİLİMSİ NEDİR?: *Fiile benzeyen fakat fiil olmayan  (isim,sıfat ya da zarf olan) sözcüklerdir. *Görünüşü fiil benzediği için pek çok  öğrenci fiilimsileri, fiil sanır.       Üşümek      (isim)    Üşüye n      (sıfat)    Üşüterek    (zarf)  Örnekteki sözcükler fiil gibi görünse de fiil  değil fiilimsiler. FİİLİMSİ NASIL BULUNUR? I.KURAL:  Kökü ya da gövdesi fiil olan  sözcükler fiilimsi olabileceği için ilk  şart kökü fiil olan sözcükler  seçilmesidir. Halasının oğlunun diğer çocuklardan  farklı  yönleri vardı. Yukardaki cümlede   fiil köküne sahip  sözcük yok, tüm kökler isim kökü  olduğuna göre   fiilimsi de yok. II.KURAL: Fiilin aldığı e...

SÖZCÜKTE YAPI (KÖK BİLGİSİ)

       KÖK VE KÖKÜN TÜRÜ                                              Aşağıdakilerden hangisinin kökü, sözcük türü bakımından diğerlerinden farklıdır? Bu kalıpta iki bilgi sorgulanmaktadır :                       1 .Sözcüğün kökü nasıl bulunur?   2. Kökün türü nasıl belirlenir? Soruya sözcüğün kökünü belirlemekle başlayalım.   A.KöK NASIL BULUNUR? I.AŞAMA:   Sözcüğün anlamlı en küçük parçası bulunur. ilgisizlik -anlamlı en küçük parça – il               Anlatım anlamlı en küçük parça – an   Peki ama bu kökler doğru mu?? II.AŞAMA : Bulunan kökle sözcüğün son hali arasında anlam ilişkisi olup olmadığına bakılır.  Anlam ilişkisi varsa kök doğru bulunmuştur, anlam ilişkisi yoksa kök yanlış bu...

CÜMLENİN ÖGELERİ

      Ögeler  Nasıl Ayrılır? *Her cümle bir iş ya da bir durumu anlatır. *Cümledeki iş ya da durum yüklem  dir. *Cümlede söz edilen işi yapan,   özne   dir. *Cümlede söz edilen işten etkilenen nesne   dir. *Cümlede işin mekanı dolaylı tümleç (yer tamlayıcısı)  dır. *Cümlede işin nasıl, ne zaman, ne kadar olduğunu anlatan zarf tümleci   dir. ÖGE AYIRT EDERKEN NELERE DİKKAT EDİLİR? I. Cümlede ilk yüklem bulunur. *Yüklem doğru bulunmazsa diğer ögeler doğru bulunamaz. *Diğer tüm ögeler yükleme sorulan sorulara, verilen cevaplarla bulunur. II. Yüklemden sonra özne ,özneden sonra diğer ögeler bulunur. (Böyle sıralanmasının sebebi özne ve belirtisiz nesnenin aynı sorulara cevap vermesidir.Ne ve Kim sorularına verilen ilk cevap özneyi ,   İkinci cevap belirtisiz nesneyi buldurur.) Çocuklar, evde uçurtma yapıyor. Yapıyor (Yüklem) Yapan kim ? Çocuklar   (özne) Ne yapıyor?   Uçurtma   (Belirtisiz Nesne) III...

Şiirde Kafiye ve Redif

    Şiirde Kafiye (Uyak) ve Redif Redif nedir,nasıl bulunur?: *Satır sonlarındaki sözcükler ekine köküne ayrılır. *Yapılan ayrımda yazılışları ve  görevleri  aynı olan eklere redif denilir.  *Ek halinde ve sözcük halinde olmak üzere iki grupta incelenir. Ek Halinde Redif: Ağaçlar hu çeker iniler t aş lar Bülbül, gözlerinden akıtır y aş lar   “ lar ” çoğul ekleri aynı görevde olduğundan    rediftir.  - aş  sesleri iki ses benzerliğine dayandığından tam uyaktır.  Söz ola kese sa vaş ı       Söz ola kestire b aş ı Söz ola ağulu  aş ı Bal ile yağ ede bir söz     -ı harfi üç dizede de belirtme hal eki görevinde kullanıldığı için redif tir.    Sözcük Halinde Redif: *Satır sonunda tekrarlanan aynı anlamda kelimelerin oluşturduğu ses benzerliğine de sözcük halinde redif denilir.     Garibim namıma Kerem  diyorlar Aslı’mı el almış harem  diyorlar Ha...

SES BİLGİSİ

       Ses Bilgisi (Olayları) Kökle ekin ya da ekle ekin birleşmesi sırasında meydana gelen olaylara ses bilgisi denilir.  Ses bilgisi sorularını çözebilmek için sözcükte yapı bilmek gereklidir. Sözcüğün ilk hali bilinirse meydana gelen ses olayı da anlaşılır. Sözcüğün kökü ve köke gelen ekler ayırt edilir. Besliyordu    sözcüğünün ilk hali   besi-le-yor-du    sözcükte ünlü düşmesi ve ünlü daralması vardır. Anlattığı    sözcüğünün ilk hali    anla-t-dık-ı    sözcükte ünsüz sertleşmesi ve ünsüz değişimi vardır. 1.Aşağıdakilerden hangisinin  büyük ünlü uyumuna uymama nedeni diğerlerinden farklıdır? *   Büyük Ünlü Uyumu Nedir?      Büyük ünlü uyumu kalın ünlülerden sonra kalın,ince ünlülerden sonra ince ünlünün gelmesidir.     -a,-ı,-u,-o      Kalın ünlüler       -e,-i,-ü,-ö      İnce ünlüler   Büyük d...